woensdag 27 februari 2008

Op de 27e kregen wij, Dr Bürger en ik, toestemming om naar Takesaki te gaan, we trokken door de straten van Nisisnabemats tot Imawara – waar ik bij een aan het strand gelegen huis verschillende observaties met het kompas deed. De onderbanoost en enige soldaten die me begeleidden maakten aanstalten om verder te gaan, omdat Takesaki en het dorpje Oto [= Woto], dat ik het gunstigste voor verdere observaties vond, in een ander gebied liggen dan Simonoseki. Maar na enige glazen wijn en sake veranderden ze van gedachten, en zo zetten
wij onze weg voort tot Oto, waar ik me op de daar dichtbij gelegen berg met veel moeite een weg door het struikgewas baande en daar, bij een onbeperkt uitzicht met name naar het W –N een lengtebepaling deed die voor mij belangrijk en misschien zeer bruikbaar is. Hoewel ik tot nu toe had gevonden dat de Japanse kaarten er goed uitzagen, ontdekte ik hier toch een grote fout: Terwijl ik zelf zag dat het eiland Nippon, vlak bij Oto, nauwelijks een straat [ 747,5 m]breed verwijderd was van het eiland Hikisima, stond op de Japanse kaarten een veel grotere afstand gegeven. De WP van Hikisima strekt zich uit in een smalle landtong; bij Morumatsukura stroomt de rivier Asarakigawa in zee en bij Takehisa een riviertje Takehisagawa. De Straat hier is voor grotere schepen onbevaarbaar.
’s Avonds – thuis gebleven – Veel zieken. –

Geen opmerkingen: